VG_Van_der_Klij_rijlespsd_

RIJLES – ELEKTRISCH/HYBRIDE RIJDEN IN DE PRAKTIJK

Een les van ongeveer 1 uur met uitleg, demonstratie en zelf rijden. Kosten: € 60,- incl BTW

Wat behandelen we?
 

  • Laden demonstreren (begin met laadpaal dan auto)
  • Type Kabels, Laadpalen en pasjes.
  • Rijden met een Automaat.
  • Kosten laden ongeveer € 0.35 per kw/u.

Geïnteresseerd of heeft u vragen? Klik dan hier

ELEKTRISCH/HYBRIDE RIJDEN IN DE PRAKTIJK

In 2019 waren 10% van de verkochte auto's elektrisch, het jaar daarvoor was dat nog maar 3%. Het aanbod van elektrische auto's is de afgelopen jaren langzaam toegenomen, nu komt dit echter in een heuse stroomversnelling. De forse investeringen van de automerken betalen zich nu uit in productiemodellen. Dat zijn niet alleen hele dure elektrische auto's, ook het aanbod betaalbare modellen groeit gestaag.

 + Punten:

  • Milieuvriendelijker (geen of minder CO2 uitstoot)
  • Stiller
  • Vlotter weg
  • Goedkoper met zonnepanelen als laadmogelijkheid
  • Milieuzone toegankelijk

- Punten:

  • Zwaarder in gewicht door accu’s (merkbaar in de vering met het rijden)

LAADPALEN
 

Er zijn in ons land nu zo’n 40.000 openbare laadpalen en 80.000 privé-laadpalen. In veel andere Europese landen is het tekort aan laadpalen nog wel een probleem. De laadsnelheid verschilt sterk per type auto en paal en wordt uitgedrukt in het vermogen: kW (kilowatt). Er zijn zogenoemde snelladers (momenteel zo’n 1200 stuks) en normale laadpalen. Bij sommige modellen kan het bij een gewone laadpaal wel meer dan 12 uur duren voordat het batterijenpakket weer vol zit. Echter met een snellader kan je accu binnen een half uur bijna vol zijn. Met de snelste laders van dit moment (350-450kW) krijg je er met zes minuten laden zelfs zo’n 200 km bereik bij.

AUTOMAAT

Een elektrische auto heeft geen versnellingen; een elektromotor kan z’n werk op alle snelheden doen. Voor bestuurders, die gewend zijn aan een automaat, voelt dat vertrouwd. Desondanks is het toch anders, een gewone automaat voel je vaak tussen de ‘trappen’ schakelen en elektrische auto niet. Anders is ook de directe reactie van een elektrische auto: wie het gaspedaal (eigenlijk energiepedaal) intrapt, schiet vooruit. Dat is echt niet alleen voorbehouden aan een dure Tesla. Ook een Renault Zoe, BMW i3, Hyundai Kona of Nissan Leaf sprint vooruit als een sportieve benzine-auto. Enig minpunt kan zijn; dat je soms in het weggedrag en de vering voelt, dat de auto een zwaar batterijenpakket met zich meedraagt.

BRANDSTOF KOSTEN

Voorbeeld:

  • Bij Een kilometrage van 15.000 per jaar
  • Realistisch gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km

Om deze afstand van 15.000 km te overbruggen, is in dit geval 2.550 kWh aan stroom nodig. De elektriciteitskosten zijn afhankelijk van waar je de auto oplaadt.

  •     Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar
  •     Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar
  •     Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar

Vrijwel niemand zal zijn elektrische auto alleen maar bij de snellader vullen, dus nemen we van onze berekening het gemiddelde van 35 cent per kWh. De energiekosten per kilometer bedragen dan 0,0595 euro, net geen zes cent. Kies je voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het stroomverbruik en de kosten toe.

Vergelijking met rijden op benzine of diesel

Stel dat je de hierboven berekende 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, hoe zuinig moet je auto dan zijn om dezelfde 15.000 km af te leggen? Een eenvoudige rekensom leert dat een benzineauto (1,669 euro per liter*) in de praktijk een welhaast onhaalbare 1 op 28 moet rijden om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel (1,424 euro per liter*) ligt dit op een iets realistischere, maar nog altijd ambitieuze 1 op 24.